Brievenbus roeper

Bij mij in het dorp woonde vroeger een bonte stoet mensen.

Zo had je de zwarte kousen populatie, die altijd boos werden als mijn moeder op zondag de was buiten had laten hangen. Je had de Utrechtse steenfabriekarbeiders, die de spreekkoren van FC Utrecht hebben geleerd hoe ze liedjes moeten zingen waar je rode oortjes van krijgt.

En je had een hele collectie kunstenaars en artiesten die in vochtige dijkhuisjes woonden.

Een ervan was schrijver en cabaretier Hans Dorrestijn, die zichzelf de onbetwiste meester van de bittere droefenis noemt. Hij schreef dingen als:

Heb geduld, ik kom beslist, polijst alvast uw spade, 

en maak wat gaten in de kist, voor de wormen en de maden.

'T is deze maand of volgend jaar. Zet ook wat luchtverfrissers klaar.

Voor de verwachte stank. Bij voorbaat dank!

Volgens mijn ouders lagen hele volksstammen in de jaren zeventig en tachtig dubbel om zijn opperchagrijn.

Vaak had Hans ruzie. Met zijn vrouw, die hij later daarom maar aan Aart Staartjes koppelde, maar vooral met zijn buurvrouw, zijn favoriete uitlaatklep als hij weer eens ontstemd was.

En wat Hans dan deed was op zijn knieden voor de brievenbus van buuf gaan liggen en zijn hele arsenaal aan chagrijnige scheldwoorden door de brievenbus roepen.

Verrottingstrut! Chagrijnige oppermuts! Tierelantijnenprutser! Gefermenteerde taarteter! En zo ging hij soms uren door.

Want deze meesterschrijver had wel een paar duizend scheldwoorden in zijn arsenaal. Wat de buuf tot wanhoop dreef en hoe het afliep kun je wel raaien.

Als HR-professional ben je ook regelmatig de kop van jut.

Er zit altijd wel iemand bij je brievenbus nare woorden naar binnen te schreeuwen. Een manager, een boze medewerkers, een delegatie van de OR.

Zeker als er crisis is, een reorganisatie, een #metoo affaire, een graaiende bestuurder, of gewoon een schrijnend personeelstekort, waardoor alles permanent onder druk staat. En dan mag jij het oplossen, die crisis.

Maar het mooie is dat een crisis, welke dan ook, jouw moment is om te shinen. Daarin kun je laten zien wat je waard bent. Omdat je onmisbaar bent, want je bent de schakel tussen management en medewerkers.

Als je tenminste rustig blijft als de opperchagrijn van jouw bedrijf je weer eens de huid vol scheldt. Want als je terug gaat schelden, eindigt het in tranen.

Daarom hebben Pauline Miedema en ik een online training gemaakt. Die is 16 mei en gaat over HR crisismanagement zonder klotsoksels. In de training leer je:

  • Waarom er altijd weer een volgende crisis komt en wat je vandaag al kunt doen om voortaan elke crisis als een ware zen-master te kunnen weerstaan, zonder dat je nog last hebt van klotsoksels of gierende hyperventilatie.
  • Hoe je voorkomt dat je bij een crisis in blinde paniek de verkeerde besluiten neemt, waardoor jouw organisatie als een lemming het ravijn instort.
  • Hoe je tijdens een crisisperiode jouw meest waardevolle informatie verkrijgt door direct je computer uit te zetten, de managers uit hun afgesloten vergaderkamers te trekken en alle deuren open te gooien.

Je kunt je gratis aanmelden met de link hieronder.

>>> Aanmelden voor de gratis training HR crisismanagement zonder klotsoksels