Bambi oogjes en Cinderella smile
26 juli 2021 
3 min. leestijd

Bambi oogjes en Cinderella smile

Luna-Therese is net twintig en heeft zojuist een elite opleiding tot stewardess afgerond. 

Toch is Luna-Therese boos. Want ze wordt gediscrimineerd. Ze was namelijk het enige niet blonde meiske in de opleiding. En sommige luchtvaartmaatschappijen nemen alleen maar blonde stewardessen aan. 

Dat zegt tenminste Angelique, de super-duper-purser, die alle meisjes opleidt.

Elke ochtend kreeg Luna-Therese, net als alle andere stewardessen, inspectie van deze Aviation Drill-Instructor. 

Bij zo'n dagelijkse stewardessen vleeskeuring sta je dus om 09:00 uur voor de klas. In vol ornaat, dus in mantelpakje én fluwelen hoedje. 20 paar ogen keuren je dan van top tot teen, terwijl je ondertussen op je galantst een rondje mag draaien. 

Waarna Angelique haar ogen veelbetekenend ten hemel richt en met haar zoetgevooisde stem vals haar pupillen afblaft:

"Oh nee hoor. Er komt een plokje haar uit je knot. Er zit een ladder in je panty. Die parelmoer nagellak kan echt niet, dat is echt super ordinaaaaiirr." 

"Dat is de verkeerde kleur lippenstift hoor, je lijkt wel een prostituee. En kun je die lelijke rooie pukkel niet wegwerken met wat meer make-up?"

"En stop eens met die Gooise R. Die moet er echt uit, want anders kun je geen connectie leggen met je klanten. Hmm, dat rokje, heeft je moeder dat gemaakt of zo, die is echt tekort. Is dat stof van de markt? Was zeker in de aanbieding. En hoezo ken je nou nog niet al die oeleboele steden in Afrika uit je hoofd." 

Nadat alle 20 meisjes haarfijn zijn afgekloven, mag je je topo-toets opnieuw doen. En oh ja, als je zo'n belangrijke toets doet, dan ben je dus wel in functie. 

Dus hup, de beentjes bij elkaar, netjes zitten, vriendelijk om je heen kijken en geïnteresseerd glimlachen. 

En als je dan eindelijk weet waar Ouagadougou, Mbabane en Djibouti liggen, dan is het tijd voor een excursie naar Schiphol. 

"Kom op meiden, Bambi ogen en Cinderella smile. Dan gaan we nu op de landingsbaan naar piloten zwaaien".

Want volgens Luna-Therese doet ze de opleiding maar voor één reden, net als alle andere Fransnamige stewardessen in spé... 

Ze gaat namelijk een rijke piloot trouwen. Maar dan wel een die veel van huis weg is, zodat ze wel een lekkere jonge vent on-the-side kan hebben.

Voordat je nu een boos mailtje naar me stuurt, dat dit niet kan of niet bestaat. Ik heb dit echt allemaal van Luna-Therese zelf gehoord. Ik heb echt niets verzonnen. Dit is gewoon anno 2021.

Nu maakt ze kleine dingen vaak nogal bijzonder. En ze is ook heel goed in het uitvergroten van futiliteiten tot bijna apocalyptische proporties. 

Dus ik hoop dat als ze haar piloot eenmaal gevonden heeft, ze daarna snel het theater in gaat, waar ze waarschijnlijk beter tot haar recht komt dan in haar fluwelen mantelpakje.  

Maar je snapt dat ik vanaf nu niet meer gewoon naar stewardessen kan kijken. Zeker niet nadat ze me ook nog dit filmpje liet zien

En of alle jaren vijftig clichés van deze interne opleiding van 10 mille echt de bedoeling is van het onboarding programma van de luchtvaartmaatschappijen betwijfel ik ook. 

Sterker nog, als jij nieuwe medewerkers zou opleiden tot gastvrouwen die totaal niet menen wat ze zeggen, waarna ze hun Bambi ogen op de piloot je richten en een Cinderella smile geven, dan gaat er iets helemaal fout.

Maar hoe moet het dan wel? Hoe ga je aan de slag met een onboarding programma dat wel werkt? En hoe voorkom je dat nieuwe medewerkers binnen no-time weer bij je wegrennen?

Deze maand hebben we daarom een speciale masterclass over onboarding voor je. Hierin leer je:

  • Hoe je van de introductieperiode voor nieuwe medewerkers een ervaring maakt die lijkt op een perfecte eerste date, zodat je zeker weet dat je de ware bent voor elkaar.
  • Welke 9 simpele dingen je kunt doen, waardoor een medewerker zich al welkom voelt nog voordat hij of zij is begonnen. 
  • Hoe het komt dat 70% van de medewerkers niet zo enthousiast is over de eerste periode bij een nieuwe werkgever en hoe jij dit met 3 eenvoudige aanpassingen in je inwerkprogramma voorkomt.
  • Hoe je voorkomt dat nieuwe medewerkers lost in space zijn zodra ze een introductieprogramma achter de rug hebben.
  • Wat er gebeurt als je nieuwe medewerkers als machines behandelt en waarom je elke nieuwe medewerker beter een eigen onboarding programma kunt geven, zodat ze zich als een vis in het water voelen.
  • Welke 8 dingen jij niet moet doen bij het onboarden van nieuwe medewerkers, zodat ze niet binnen 6 maanden alweer net zo hard weghollen.

Je kunt de masterclass over onboarding nog tot 31 juli bestellen met 50% korting. Je betaal dan geen € 125,-- maar slechts € 62,50.

>> Bestel hier de masterclass onboarding met 50% korting.